Обсяг експорту заморожених овочів в 2019 – рекордний

Експорт заморожених овочів в листопаді 2019 року досяг 1,5 тис. т, збільшившись на 31% в порівнянні з тим же місяцем попереднього року і на 52% в порівнянні з попереднім місяцем. Як повідомляють аналітики EastFruit, за перші чотири місяці сезону 2019/20 років (серпень – листопад 2019) Україна експортувала вже 4,0 тис. Тонн заморожених овочів, що на 14% перевищує показник попереднього сезону за той же період. Сума виручки від експорту також була рекордною і склала $ 4,9 млн.

Зростання експорту відбувався на тлі в цілому несприятливу світову кон’юнктуру – різкого зміцнення національної валюти і, як наслідок, тиску з боку Польщі, яка пропонувала більш дешеві овочі. Під час конференції «Овочі та фрукти України 2019. Експортний прорив», українські виробники заморожених овочів неодноразово скаржилися на дефіцит сировини для переробки в цьому сезоні. За їх словами, було складно закрити всі контракти, так як овочівники воліли продавати продукцію на свіжому ринку, де ціни були вище.

Головною сировиною для заморозки овочів є: капуста брокколі, кольорова капуста, солодкий перець, зелений горошок і цукрова кукурудза, хоча, звичайно ж, морозити можна практично все. Зокрема в Україні в останні роки дуже активно розвивалося виробництво замороженого цибулі для експорту в країни Євросоюзу. У минулому сезоні деякі підприємства по заморожуванню навіть імпортували цибулю з Казахстану, Узбекистану і Таджикистану, щоб очистити, заморозити і експортувати її. При цьому практично всі підприємства чистять цибулю вручну.

Головною відмінністю реалізації овочів для потреб заморозки від реалізації на свіжому ринку, є можливість продажу значно більших обсягів продукції. Особливо якщо мова йде про такі товари, як брокколі, кольорова капуста, цукрова кукурудза і зелений горошок. Тобто при орієнтації виробництва на заморозку, овочівник має можливість вирощувати овочі в промислових масштабах. Однак при цьому і ціна реалізації на овочі буде нижче, ніж на свіжому ринку. Більш того, заморозчику краще зафіксувати ціну на сировину до початку її вирощування, з урахуванням фіксованої маржинальністі виробника, так як ціни на заморожені овочі не підлягають таким значним коливанням, як ціни на свіжу продукцію. Це, до речі, може бути одночасно і перевагою, тому що фермер, починаючи сезон, вже може приблизно прорахувати суму очікуваного прибутку і може планувати розвиток.

У той же час недоліками такого бізнесу є погодні ризики, які, при великих масштабах виробництва, можуть обернутися значними збитками. Інший фактор ризику – можлива відмова заморозчіка від зобов’язань за контрактом, що також іноді трапляється. Як правило причиною такого дефолту може бути низька ринкова ціна на продукт який купується на спотовому ринку або ж погіршення фінансового стану замовника.

Не дивлячись на це, бізнес заморозки овочів, безсумнівно має хороші перспективи. Для прикладу сусідня з Україною Польща експортує щорічно заморожених овочів на суму понад $350 млн або близько 500 тис. тонн в натуральному вимірі. Правда в цей обсяг включається і картопля фрі. Але світовим лідером в цій категорії є Бельгія, що продає на експорт понад 1,3 млн. тонн заморожених овочів і картоплі. Серед лідерів також Китай, Іспанія і вже згадана Польща.

Залишити відповідь